Kryzysy, konflikty i wojny zajmują coraz ważniejsze miejsce w dyskursie społecznym. Coraz wyraźniej przytłacza nas złożoność sytuacji na świecie, oglądanej przez pryzmat mediów oraz (nierzadko) komentarzy twardogłowych ideologów. Niemal stale też oczekuje się od nas, że zajmiemy stanowisko – jako kraj i społeczeństwo, lecz także jako jednostki.
Zespół Basel Sinfonietta wspiera społeczeństwo poprzez budowanie platform, na których głosy ludzi o odmiennym pochodzeniu, doświadczeniu i poglądach mogą zostać wysłuchane, na których spotykają się odmienne perspektywy, a nawet przeciwne punkty widzenia. Chodzi o tworzenie otwartych przestrzeni, w których można zadawać niewygodne pytania. Cel ten przyświecał nam również przy tworzeniu programu Oni i My?
We współpracy z festiwalem Warszawska Jesień zamówiliśmy nowe utwory u czterech kompozytorów. Göttin der Geschichte (Bogini dziejów) na mezzosopran i orkiestrę Sergeja Newskiego, uchodźcy z Rosji, to opracowanie wiersza Tomasa Venclovy, umieszczającego napaść Rosji na Ukrainę w kontekście wielu odniesień historycznych. W centrum tego ujęcia tematu jest doświadczenie bezimiennych jednostek ludzkich.
Ein sicherer Hafen (Bezpieczna przystań) Stefana Kellera do tekstu zamówionego przez zespół Basel Sinfonietta u węgiersko-szwajcarskiej pisarki Melindy Nadj Abonji przedstawia reakcje ukraińskiego uchodźcy w Szwajcarii na stale powtarzane deklaracje neutralności. Również dzieła pozostałych młodych kompozytorów, Ukraińca Yuriia Pikusha i polskiej twórczyni sound artu Aleksandry Słyż odzwierciedlają osobiste perspektywy tych dwojga twórców.
Program otwiera sezon koncertowy 2024/25 zespołu Basel Sinfonietta. Zostanie zaprezentowany najpierw podczas festiwalu Warszawska Jesień, następnie zaś – na koncercie abonamentowym w bazylejskim Stadtcasino.
Basel Sinfonietta