Szpyrka, Monika
kompozytorka ur. w Krakowie w 1993. Jej zainteresowania twórcze skupiają się wokół wątków ukrycia, mikroskopu akustycznego oraz metod wzajemnego przenikania się prostoty i złożoności. Ukończyła program solistyczny z kompozycji w Królewskim Konserwatorium Muzycznym w Aarhus pod kierunkiem Juliany Hodkinson, Nielsa Rønsholdta oraz Simona Steena-Andersena. Studiowała kompozycję oraz teorię muzyki w Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie. W 2023 obroniła tam doktorat pod kierunkiem Anny Zawadzkiej-Gołosz.
Utwory Moniki Szpyrki były wykonywane na koncertach w Polsce i za granicą, m.in. w ramach Klang Festival w Kopenhadze, Spor i New Music for Strings w Aarhus, MaerzMusik, Heroines of Sound, Frequenz, PRISM, NEOARTE, Warszawskiej Jesieni, Sacrum Profanum, Musica Electronica Nova, Musica Polonica Nova, Międzynarodowych Wakacyjnych Kursów Nowej Muzyki w Darmstadcie, Festival Aktuelle Musik w Norymberdze, YCM w Apeldoorn. Artystka współpracowała z takimi zespołami i wykonawcami jak: Aarhus Sinfonietta, Duo van Vliet, E-MEX Ensemble, Ensemble Modern, Kompopolex, KNM Berlin, Lutosławski Quartet, Gośka Isphording, Małgorzata Walentynowicz, Matthias Geuting, NJYD Quartet, Orkest De Ereprijs, Orkiestra Muzyki Nowej, Ostravská Banda, Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble. Uczestniczyła również w warsztatach Donaueschinger Musiktage Next Generation i SYNTHETIS.
Jest laureatką Stypendium Twórczego Miasta Krakowa (2023), Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dla najlepszych studentów (2017), a także stypendium Sapere Auso (2017/18) i Stypendium Popierania Twórczości duńskiego funduszu Koda Kultur (2018, 2022). W 2022 jej kompozycja Part among Parts reprezentowała Polskie Radio i zajęła pierwsze miejsce w kategorii „Młodzi kompozytorzy” na 68. Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów w Palermo.
Wybrane utwory: Raster1 na organy solo (2014), Oscylacje Inercyjne na trio fortepianowe (2014), Linia delimitacyjna pomiędzy bryłą a pustką na dwie perkusje i orkiestrę smyczkową (2015), Rzeźba rewersyjna na organy, dwa pozytywy i perkusję (2015), Irradiacja na waltornię, harfę, akordeon i altówkę (2015), Hypnagogic hallucinations na perkusję, fortepian, skrzypce i gitarę basową (2015), Bug report na klarnet basowy, harfę, perkusję i wiolonczelę (2016), Instrument fall Ready-To-Wear 2016 na elektryczną gitarę, perkusję, audio playback, wideo i kostiumy (2016), Rotacja pirochloru na perkusję i osiem kontrabasów (2016), 301.6/301.8 na flet basowy i klarnet basowy (2016), zero waste tip 1: don’t waste your music na sampler (2017), Instrument spring Ready-To-Wear 2017 na flet, perkusję, akordeon, audio playback, wideo i kostiumy (2017), Count to 10 na 14 instrumentów i dwa soprany (2017), collect.consume.repeat na kwartet perkusyjny i audio playback (2018), Useful Statistics na orkiestrę (2018), No-body na kobiecy głos i sampler (2019), are there hidden figures? na kwartet smyczkowy, wideo i elektronikę (2018/19), the problem that has no name: 1 na klawesyn i audio playback (2019), Globus Histericus na amplifikowane kobiece gardło i audio playback (2020), Bend and Rise na wiolonczelę i audio playback (2020), Partes Corporis, album koncepcyjny (2020), Unhelpful Thinking Styles na akordeon, altówkę, audio playback i projekcję świetlną (2020), Zoom in/dolly out na zespół, audio playback i projekcję świetlną (2020), Simple Amplifying Motion na orkiestrę (2020), The Sound of Plastic na amplifikowany kostium i audio playback (2020), self-(un)winding na flet basowy, klarnet basowy, fortepian/sampler, perkusję, skrzypce, wiolonczelę (2021), Corridors in the Mind na organy solo i sampler (2021), Part among Parts na orkiestrę kameralną i akordeon solo (2021), Przestrzenie odcięcia na klarnet, perkusję, fortepian, wiolonczelę i elektronikę (2021), In Constant Rapid Collisions — warstwa elektroakustyczna (2021), Angle of Reflection na perkusję, gitarę basową, akordeon i elektronikę (2022), sustainable music na flet, saksofon altowy, gitarę, perkusję, obiekty (2022), SZERLIT na fortepian, akordeon i audio playback (2022), Regrowing na flet, klarnet, fortepian/ sampler, skrzypce i wiolonczelę (2023), MIKROSKOPIA, performans elektroniczny (2023), Wallflower na flet, klarnet, saksofon, perkusję, wiolonczelę i kontrabas (2023), Internal Monologue na klarnet kontrabasowy, gitarę elektryczną, wiolonczelę, kontrabas, elektronikę i wideo (2023), HACKMANIT na dwa flety i elektronikę (2023), Trio na waltornię, trąbkę i puzon (2024), Ellipsis na dwóch wykonawców i elektronikę (2024).