Iannotta, Clara
ur. w 1983 w Rzymie, studiowała w konserwatoriach w Mediolanie i Paryżu, w IRCAM i na Uniwersytecie Harvarda. Jej pedagogami byli Alessandro Solbiati, Frédéric Durieux i Chaya Czernowin. W 2013 była stypendystką Berliner Künstlerprogramm des DAAD, a w latach 2018–19 rezydentką Villa Médicis, rzymskiej placówki Akademii Francuskiej. Otrzymała m.in. nagrodę kompozytorską Fundacji Ernsta von Siemensa, nagrodę im. P. Hindemitha (2018), Premio Una Vita nella Musica Giovani (2019) oraz Premio Abbiati (2021). Jej trzy albumy monograficzne: A Failed Entertainment (Edition RZ), Earthing (Wergo) i Moult (Kairos) znalazły się na „Liście najlepszych” (Bestenliste) niemieckiej krytyki płytowej. Ostatnio otrzymała zamówienia kompozytorskie od zespołów: Kwartet Arditti, Trio Catch, Quatuor Diotima, Ensemble intercontemporain, Ensemble 2e2m, JACK, Klangforum Wien, Neue Vocalsolisten Stuttgart, Nikel, a także od Monachijskiej Orkiestry Kameralnej, Orkiestry WDR w Kolonii, ORF Radio-Symphonieorchester w Wiedniu i SWR Symphonieorchester w Stuttgarcie.
Od 2014 jest dyrektorką artystyczną festiwalu Bludenzer Tage Zeitgemässer Musik. Jest też członkinią berlińskiej Akademie der Künste. Od 2023 wykłada na wiedeńskim MDW – Universität für Musik und darstellende Kunst. Mieszka i pracuje w Berlinie.
Wybrane utwory: siciliana-miniature na trio smyczkowe (2009), Al di là del bianco na klarnet basowy i trio smyczkowe (2009), il colore dell’ombra na trio fortepianowe (2010), Limun na skrzypce i altówkę oraz dwie osoby do odwracania stron (2011), Àphones dla 17 muzyków (2011), Clangs na wiolonczelę i 15 muzyków (2012), D’après dla siedmiorga muzyków (2012), A Failed Entertainment na kwartet smyczkowy (2013), The people here go mad. They blame the wind na klarnet basowy, wiolonczelę, fortepian i 12 music-boxes (2013–14), Intent on Resurrection – Spring or Some Such Thing dla 17 muzyków (2014), 3 sur 5 na dwoje perkusistów i akordeon (2012–15), Troglodyte Angels Clank By na 13 instrumentów amplifikowanych i obiekty (2015), dead wasps in the jam-jar (ii) na orkiestrę smyczkową, obiekty i fale sinusowe (2016), paw-marks in wet cement (ii) na fortepian i instrumenty amplifikowane (2015–18), skull ark, upturned with no mast na czworo wykonawców, instalacje, światła, ruch, obiekty i elektronikę (2017–18), dead wasps in the jam-jar (iii) na kwartet smyczkowy i laptop (2017–18), Outer Space, utwór interaktywny na zespół z elektroniką (2018), MOULT na orkiestrę (2018–19), Eclipse Plumage na fortepian, flet (plus obiekty), klarnet basowy (plus obiekty), skrzypce, altówkę i wiolonczelę (2019), You crawl over seas of granite na amplifikowany kwartet smyczkowy (2019–20), They left us grief-trees wailing at the wall na dziewięć amplifikowanych instrumentów (2020), echo from afar II na sześcioro muzyków i elektronikę (2022), where the dark earth bends na RAGE Thormbones, orkiestrę i elektronikę (2022), m/r, kompozycja audiowizualna (z Chrisem Swithinbankiem i Evą G. Alonso; 2022), strange bird — no longer navigating by a star na orkiestrę (2023).