Chernyshkov, Alexander Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień

przejdź do treści

kompozytor, performer, improwizator i reżyser. Studiował kompozycję pod kierunkiem Chayi Czernowin, Karlheinza Essla i Clemensa Gadenstättera w Wiedniu. Eksperymentuje z budową unikatowych instrumentów pochodzenia akustycznego. Zainteresowania Chernyshkova skupione są na performatywnym teatrze muzycznym, znanym pod nazwą Error Theatre. Komponował na zamówienie opery w Hamburgu, Elektrotheater Stanislavsky w Moskwie, Teatro alle Tese w Wenecji, Musiktheatertage w Wiedniu i festiwalu Styryjska Jesień w Grazu. Wystawiał m.in. w Moskwie (Teatr Meyerholda), w Wuppertalu, Berlinie i w Teatrze Komuna Warszawa. Jego utwory były wykonywane przez zespoły Musikfabrik, Nikel, Nadar, PHACE czy Moscow Contemporary Music Ensemble. Międzynarodowa publiczność słyszała je podczas festiwali Wien Modern, Gaudeamus, Biennale di Venezia Musica, Gergiev Festival (Rotterdam), Bludenzer Tage zeitgemäßer Musik, Tzlil Meudcan (Tel Awiw), Pythian Games (Sankt Petersburg), Transart Festival (Leuven), Kunstfest (Weimar).

W latach 2015–17 był stypendystą Fundacji Deutsche Bank „Akademie Musiktheater Heute”. W 2020 wraz z kolektywem Hauen und Stechen otrzymał wsparcie finansowe instytucji promocyjnej NOperas! i na jej zamówienie napisał operę Kitesh. Wraz z Mariną Poleukiną tworzy eksperymentalne duo O I O. Był gościem festiwali Ultima (Oslo), Multiversal (Berlin – Copenhaga), Turn the Corner! (Wiedeń), Sound and the Fury (Moskwa). Pracuje i sypia w Wiedniu. 

Wybrane utwory: Bryzgi, luzhi... na baryton i wiolonczelę (2008), 3 i/o 8 na flet altowy, obój i róg (2009), Krummgassena flet, klarnet i puzon (2009), Almatiki daechta na głos solo (2010), Bu na cztery osoby śpiewające (2010), BNMN O I O na instrument dęty solo (2011), preferirei di no na pięcioro wykonawców (2011), eheem na motory elektryczne, przekaźniki i inne urządzenia mechaniczne grające live (2012), Rather blue na skrzypce, klarnet, fortepian, dwa motory skokowe, dwa przekaźniki i tubę preparowaną (2012), Bright Black na 15 grających i urządzenia elektroakustyczne (2012), avocado dla czworga performerów (2013–14), for you na głos solo (2014–15), yellow na klarnet basowy i jeden głośnik stożkowy (2015), In the Grove, utwór sceniczny na głos żeński i trzy przekaźniki wysokiego napięcia (2015), Denkmal des unbekannten Ordnungshütters, utwór sceniczny do tekstów Heinera Müllera (2015), when they travel at the speed of light ALONG the light, utwór sceniczny dla dwojga tancerzy (2015), Trascrizione di un errore, muzyka dla dziewięciu osób w teatrze (2016), in the spring we eat cucumbers na kwartet smyczkowy (2017), il rosso risvegliato, utwór sceniczny na dwoje solistów, przedłużone instrumenty dęte i urządzenia (2017), the enlightened state of walruses na zespół Nadar (2018), FLOSS, utwór sceniczny (2018), Transkription eines Fehlers, muzyka dla siedmiu osób w teatrze (2018), You hear it all the time, mini opera na dwoje śpiewaków i tłumaczenie live (2019), Й, muzyka teatralna na czworo solistów i maszynerię teatralną (2019), Keep in Mind, wciągająca muzyka na pięć osób i słuchaczy (2020), Kitesh, opera na orkiestrę i solistów (2020), rather all along na akordeon, fortepian preparowany, przekaźniki wysokiego napięcia i silnik skokowy (2021), AS WE’VE BEEN SEEING IT ALL ALONG, metakoncert (2021), SPOKOYNO, metakompozycja na zespół i solistów (2021), Keep it Simple, teatr muzyczny dla pięciorga solistów w przestrzeni (2021), unrealistic realization of the hedgehog na performera i motory (2020–25), the subtle certainty of rabbits na głosy i połamane instrumenty (2020), No Distance Left to Sound, muzyczny teatr wibracji (2022), PLEASE STOP – I’m enjoying this too much, mini opera na dwoje wykonawców plus urządzenia (2023), breathing every now and then na jednego wykonawcę i przedłużone instrumenty dęte (2024), DER SIMMERRING, podróż muzyczno-teatralna do wnętrza umysłu kompozytora (2024), ETERNAL OCTOBER, opera interaktywna (2024).