Freszel, Joanna Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień

przejdź do treści

absolwentka Wydziału Wokalnego oraz Studium Pieśni na warszawskim Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w klasie Jadwigi Rappé. Trzykrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, programu Pro Polonia, programu ISA2012, Stypendium Młoda Polska, odznaczona medalem Magna cum Laude dla najlepszego absolwenta UMFC (2013). Ukończyła również ochronę środowiska w warszawskiej SGGW. Stopień doktora sztuki uzyskała w 2019. W latach 2019–23 była asystentką w klasie śpiewu na UMFC w Warszawie oraz adiunktem w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach. Od 2023 prowadzi klasę śpiewu oraz przedmiot Interpretacja wokalna muzyki XX i XXI wieku w Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie. 

Laureatka Paszportu „Polityki” (2017). W 2020 otrzymała nagrodę Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii wydarzenie roku za udział w drammie per musica Drach Aleksandra Nowaka. Wcześniej zdobyła m.in. pierwszą nagrodę i trzy nagrody specjalne w II Konkursie im. Reszków w Częstochowie, nagrodę specjalną na Międzynarodowym Konkursie Belvedere im. H. Gabora w Wiedniu oraz pierwszą nagrodę wraz ze specjalną nagrodą Opery we Frankfurcie w konkursie J:opera Voice Competition ISA’12. Była również finalistką konkursu im. G.B. Viottiego w Vercelli. Wielokrotnie brała udział m.in. w Warszawskiej Jesieni, festiwalach Contrechamps w Genewie, Saaremaa Opera Days w Estonii, Melos – Ethos w Bratysławie. 

Śpiewała partie: Małgorzaty w Fauście Charles’a Gounoda w Estońskiej Operze Narodowej, Maszyny w operze Nici Krzysztofa Wołka w NFM we Wrocławiu, Susanny w Figaro Gets a Divorce Eleny Langer i Davida Pountneya w Teatrze Wielkim im. S. Moniuszki w Poznaniu, Psyche w Erosie i Psyche Ludomira Różyckiego w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, Inanny w ahat-ilī – Siostrze bogów Aleksandra Nowaka, Ellenai w Anhellim Dariusza Przybylskiego, Rozyny w Cyruliku Sewilskim Giacoma Rossiniego, Musetty w La Bohème Gioacchina Pucciniego, Vénus i Phrygienne w Dardanus Jeana-Philippe’a Rameau, Fiordiligi w Cosi fan tutte Wolfganga Amadeusza Mozarta, Hanny w Strasznym dworze Stanisława Moniuszki, Ewy w Raju utraconym Krzysztofa Pendereckiego. 

Specjalizuje się w wykonawstwie muzyki współczesnej. Dokonała kilkudziesięciu prawykonań, w tym: Stabat Mater Arvo Pärta, Sadness Untitled Marko Nikodijevicia, Primordia Rerum Oscara Bianchiego, In Memoriam Uriego Caine’a, Canticum Puerorum Eugeniusza Knapika. 

Koncertowała w kraju i za granicą z takimi zespołami jak: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Sinfonia Iuventus, orkiestry Opery i Filharmonii Podlaskiej, Filharmonii Krakowskiej, Śląskiej, Świętokrzyskiej i Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie, Orkiestra Muzyki Nowej, Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO, Orkest De Ereprijs, Österreichisches Ensemble für Neue Musik czy Orkiestra Symfoniczna Camerata Viva; pod batutą takich dyrygentów jak: Jerzy Maksymiuk, Gabriel Chmura, Jacek Kaspszyk, Marek Moś, Łukasz Borowicz, Szymon Bywalec, Tadeusz Strugała, Arturo Tamayo, Alexander Liebreich czy Michał Dworzyński. 

W 2015 nakładem wytwórni DUX ukazała się jej debiutancka płyta real life song, na której znalazły się napisane specjalnie dla niej utwory Miłosza Bembinowa, Aleksandra Kościowa, Rafała Janiaka, Agaty Zubel, Sławomira Zamuszki, Andrzeja Borzyma jr, Jagody Szmytki i Katarzyny Szwed. Album otrzymał nominacje do nagrody Fryderyk 2016 w dwóch kategoriach oraz nagrodę Orphée d’Or przyznawaną przez Académie du Disque Lyrique za najlepszą interpretację muzyki współczesnej. Nagranie opery ahat-ilī – siostra bogów Aleksandra Nowaka do słów Olgi Tokarczuk z udziałem Joanny Freszel otrzymało nagrodę Fryderyk w 2021. 

W 2019 nakładem wytwórni Orphée Classics ukazała się płyta Śpiewnik polski, nagrana przez Joannę Freszel z pianistą Łukaszem Chrzęszczykiem, a w 2021 nagrana wraz z Bartłomiejem Kominkiem płyta Akwarelle, będąca pierwszą fonograficzną rejestracją wszystkich pieśni Grażyny Bacewicz (DUX).