Ryczek, Mateusz
ur. w 1986. W 2011 ukończył z wyróżnieniem studia magisterskie w Akademii Muzycznej we Wrocławiu pod kierunkiem Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil (kompozycja), Cezarego Duchnowskiego (kompozycja komputerowa) oraz Zbigniewa Karneckiego (muzyka teatralna i filmowa). W 2019 uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych.
Utwory Mateusza Ryczka były wielokrotnie wykonywane w kraju i za granicą (Niemcy, Hiszpania, Portugalia, Belgia, Turcja, Włochy, Węgry, Czechy, Wielka Brytania, Białoruś, Rosja, Szwajcaria, Austria, Stany Zjednoczone, Kuba, Ukraina, Japonia). W 2013 nakładem For Tune Records ukazała się jego pierwsza monograficzna płyta PLANETONY, a drugi monograficzny album Cello Works został wydany nakładem wydawnictwa DUX.
Członek Związku Kompozytorów Polskich oraz Polskiego Związku Działkowców.
Jest laureatem wielu konkursów kompozytorskich, stypendystą Ministra Kultury, Marszałka Województw Dolnośląskiego oraz Prezydenta Miasta Wrocławia. Swoje kompozycje konsultuje z wiatrem, słońcem i córkami: Rozalią, Aurelią i Laurą.
Wybrane utwory (od 2015): Menażeria na film animowany, sampler, kontrabas, perkusję (2015), Songs of Rozalia na flet, oboje, altówkę i wiolonczelę (2015), Fanfara czarownic na kwartet dęty blaszany (2015), Bardzo smutna piosenka na sopran, flet, klarnet, skrzypce i wiolonczelę (2016), Requiem dla Przejścia Świdnickiego na elektronikę (2016), Hommage à Carl Czerny na elektroniczną altówkę (2017), Słodko-gorzko na orkiestrę i chór (2017), Góra i dół, suita na tematy zaczerpnięte z twórczości Mieczysława Karłowicza na orkiestrę i elektronikę (2017), Poławiacz cieni, opera kameralna na podstawie prozy Erny Rosenstein (2018), Katalog chmur na dwa fortepiany i wideo (2018), Alchemia dźwięku na trąbkę i komputer (2019), Znaki rozpadu na improwizujące skrzypce, wideo i live electronics (2019), Kołysanka wiatru na flet solo (2019), ZJAWY, koncert wiolonczelowy (2019), Distant Planet – Light reflections on glaciers na klarnet, wiolonczelę i fortepian (2020), Duo na skrzypce i wiolonczelę (2020–21), Chmurne niebo flisaka na trąbkę solo (2020), LOG IN. In statu nascendi, opera-monodram do libretta Małgorzaty Kazińskiej na sopran, wiolonczelę, elektronikę i wideo (2021), Concerto Grosso na pięcioro solistów, orkiestrę, live electronics i dźwięki zarejestrowane (2021), Jazzy Amadeus na klarnet, wibrafon i wiolonczelę (2021), Bajka na sopran i sześć instrumentów (2021), Z legend słowiańskich na orkiestrę symfoniczną (2022), Pasja na klarnety, skrzypce, perkusję i fortepian (2022), Muzyka komputerowa na obiekty, improwizujące skrzypce i elektronikę (2022), Cosmic lighthouse na wiolonczelę i live electronics (2022), Kofeina na flugelhorn, flet i fortepian (2022), Śpiewogra kaszubska na chór, mezzosopran, baryton i orkiestrę smyczkową (2022), Pieśni Aurelii na kwintet dęty (2022), Symfonia Pokoju na wielkie organy symfoniczne (2023), Miłota – Kantata kaszubska na chór, mezzosopran, baryton, trąbkę i orkiestrę smyczkową (2023), Dopamina, koncert na trąbkę i orkiestrę (2023), Cuteness overload na klarnet, akordeon, wiolonczelę, sampler, wideo i elektronikę (2023), Stany niepewności na saksofony i perkusję (2024).