Kornowicz, Jerzy
kompozytor, pianista improwizator, pedagog, animator i działacz muzyczny, urodzony w 1959 w Lublinie. Studiował kompozycję w Akademii Muzycznej w Warszawie u Tadeusza Bairda i Mariana Borkowskiego oraz w Konserwatorium Królewskim w Hadze u Louisa Andriessena. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny. Jego utwory ze sfery muzyki komponowanej były wykonywane w kilkudziesięciu krajach przez czołowe orkiestry, zespoły i solistów. Nagrania tych utworów ukazały się na płytach wydanych przez BBC Music, Signum Classic, Polskie Nagrania, Acte Préalable, Ośrodek Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych „Rozdroża”, Polskie Centrum Informacji Muzycznej i ANAKLASIS. Jako kompozytor wyróżniony m.in. na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów, nominowany do nagrody Opus i nagrody Musica Nova. Inicjator powstania grupy muzyki improwizowanej Kawalerowie Błotni, z którą koncertował w wielu krajach.
Zaangażowany w tworzenie i programowanie wydarzeń muzycznych, m.in. jako komisarz festiwalu Audio-Art w Warszawie, inicjator i koordynator cyklu koncertów „Generacje”, cyklu koncertów w warszawskich szkołach „Akademia dźwięku”, autor programu animacji muzycznej w szkołach Stowarzyszenia Kultury i Edukacji w Warszawie, pomysłodawca i organizator corocznych artystycznych warsztatów wolnej improwizacji pod nazwą „Ogólnopolski skup dźwięków nowych i używanych” oraz współtwórca i komisarz artystyczny (do 2024) Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY w Lublinie. W latach 2003–15 prezes Związku Kompozytorów Polskich. Inicjator rozwiązań publicznych służących społecznemu obiegowi muzyki. Współinicjator powstania Europejskiego Porozumienia Kompozytorów i Autorów w Brukseli i Stowarzyszenia Kreatywna Polska, zrzeszającego polskie środowiska twórcze i przemysły kreatywne, którego jest prezesem. Jerzy Kornowicz od 2017 pełni funkcję dyrektora Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.
Wybrane utwory (od 1995): Puzzler na orkiestrę kameralną (1995), Nieustanne rzeczy wirowanie na skrzypce solo (1996), Turlajśpiewka na kwartet saksofonowy (1997), Metanoja na klawesyn i taśmę (1998), Figury w oplocie na orkiestrę kameralną (1998–99), Cztery poematy do tekstów Czesława Miłosza na głos i fortepian (2000), Kształty żywiołów na klawesyn i dźwięki natury (2000), Oczekiwanie na chór mieszany (2000), Spiętrzenia na kwintet fortepianowy (2001), Renesis na dźwięki natury (2001), Zaklęcia na chór mieszany (2001), Lśnienie na skrzypce i fortepian (2001), Wstęga purpury (W szponach walca) na fortepian (2002), Cztery strumienie na smyczki (2003), Zorze I – Praskie na orkiestrę symfoniczną (2004), Zorze II – Ereprijs na orkiestrę kameralną (2004–05), Zorze III – Weltblech na zespół instrumentów dętych blaszanych i perkusję (2005), Zorze IV – Melos-Étos dla 15 wykonawców (2006), Sceny z bezkresu na zespół instrumentalny, zespół wokalny i live electronics (2006), Spiętrzenia na orkiestrę (2007), Dwie pieśni do tekstów pieśni Chopinowskich na sopran i fortepian (2010), Sceny z Bułhakowa na orkiestrę kameralną i improwizujący komputer (2010), Dzwony od Nielisza na dwa fortepiany (2011), Dzwony z Saint-Acheul na dwa fortepiany i sampler (2012), Sceny z Bułhakowa – Mińskie na orkiestrę kameralną i taśmę (2011), Godzina przemian – Echo, król Midas i łabędzie, wyprawa muzyczna na wątkach Przemian Owidiusza w opracowaniu Anny Kamieńskiej (2012), Milczenie dźwięków – w stronę Sz. E. na fortepian i elektronikę (2013), Nieustanne rzeczy wirowanie na dwie altówki (2013), OTO na fortepian (2013), Wielkie przejście, ikony na fortepian i inne instrumenty koncertujące oraz orkiestrę symfoniczną (2013), Great Spinning na big band i solistów (2014), Historia Najmniej Prawdopodobna, opera w trzech aktach i 11 przestrzeniach dla młodej publiczności (2015), Ekstrema dla 11 wykonawców (2016), Dwa utwory na kwintet fortepianowy (2016), Dwie przestrzenie na dwoje skrzypiec i orkiestrę smyczkową (2016), Epigramy na dwa flety i orkiestrę kameralną (2016–17), Podróż do wnętrza Ziemi, wyprawa muzyczna na motywach powieści Jules’a Verne’a (2017), Sceny z Witkacego na orkiestrę smyczkową, instrumenty etniczne i słowa mówione (2017), Murale na skrzypce i orkiestrę symfoniczną (2019), Wrzeciona na klawesyn i orkiestrę kameralną (2019), Okno na orkiestrę smyczkową (2020), Transfiguracje – sceny liturgiczne na zespół i elektronikę (2021), Masywy na dwoje flecistów i orkiestrę symfoniczną (2023), Album Rodzinny, opera kameralna na dwoje solistów, orkiestrę smyczkową i projekcje wideo do libretta Michała Rusinka (2023); muzyka do sztuk teatralnych, kilkadziesiąt piosenek nie tylko dla dzieci oraz ponad 30 projektów koncertowych stworzonych wraz z grupą Kawalerowie Błotni.