Keller, Stefan Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień

przejdź do treści

ur. w 1974 w Zurychu, w latach 1995–2002 studiował w tamtejszej Musikhochschule grę na oboju, następnie odbył studia kompozytorskie, teoretyczne i w zakresie muzyki elektronicznej w Musikakademie Hanns Eisler w Berlinie, które ukończył w 2007. Jego pedagogami byli Hanspeter Kyburz, Jörg Mainka oraz Wolfgang Heiniger. W 2008/09 uczęszczał na kurs (Cursus 1) w IRCAM i jako laureat nagrody Senatu Berlińskiego przebywał w Cité des Arts. W 2019 obronił doktorat z muzykologii porównawczej na Freie Universität Berlin. W latach 2006–16 był wykładowcą Musikakademie Hanns Eisler w Berlinie; wznowił pracę pedagogiczną w 2020. 

Jest zdobywcą wielu nagród twórczych, w tym nagrody miasta Stuttgart, którą otrzymał już w 2004. Dwukrotnie (w 2005 i 2006) został wyróżniony pierwszymi nagrodami im. Hannsa Eislera, w 2015 i 2017 Senat Berliński przyznał mu stypendia kompozytorskie, w 2018 fundacja Pro Helvetia nagrodziła go rezydenturą w Indiach. Już wcześniej, w 2012 i 2013, otrzymał stypendium DAAD na pobyt w Mumbaju. Podczas pierwszego pobytu w Indiach wiosną 2005 zapoznał się z klasyczną muzyką uprawianą w Indiach północnych i od tego czasu uczył się grać na tabli. Dotychczas zastosował ten instrument w trzech kompozycjach. 

Otrzymał wiele prestiżowych zamówień, a jego utwory weszły do repertuaru m.in.: Ensemble Modern, Ensemble intercontemporain, Ictus Ensemble, KNM Berlin, Zafraan Ensemble, Ensemble Mosaik, Ensemble Ascolta i Neue Vocalsolisten Stuttgart. 

Wybrane utwory: Stück für Orchester (2001–02), Neues Ensemble Stück na flet, obój, klarnet, mandolinę strojoną ćwierćtonowo, gitarę, harfę, perkusję i kwartet smyczków (2003), Kwartet smyczkowy (2004), Camille, opera kameralna na dwa soprany, aktorkę i baryton/kontratenor; libretto: Reyna Bruns (2006), Sekstet na flet, klarnet, fortepian, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (2006), driven na orkiestrę (2007), Fügung na orkiestrę (2008/10), Stück für Klavier (2009), Trio na tablę, klarnet i skrzypce (2008/11), Prélude na tablę i live electronics (2010), Übersteiger na klarnet, fagot i perkusję (2011), Spring! na instrumenty i elektronikę (2011), Übersteiger na klarnet, fagot i perkusję (2011), Kraft in Erscheinung na flet, klarnet, perkusję, fortepian, harfę, skrzypce i wiolonczelę (2012), Dunkel ist das WAR na sopran, mezzosopran, tenor, baryton i bas (2014), Soma oder Die Lust am Fallenlassen na 11 instrumentów (2015), Hammer na saksofon, perkusję i fortepian (2015), Schaukel na skrzypce, altówkę i fortepian (2015), Breathe na fortepian, gitarę elektryczną, akordeon i live electronics (2016), Der einsame Tisch na głos i fortepian; tekst według anagramu Uniki Zürn (2017), Phoenix na tablę i live electronics (2017), hybrid gaits na zestaw bębnów, klawiaturę, gitarę elektryczną, saksofon altowy, trąbkę C i puzon (2017), Persona na głos basowy, tablę i live electronic (2019/20), Trzy pieśni do wierszy Uniki Zürn (2017/20), Nacht na sześć głosów, puzon i perkusję (2021/22), Entangled Strands na tablę i inne instrumenty (2022/23), Elektras Tanz na orkiestrę (2022), Trance na sześć instrumentów (2023), Ein sicherer Hafen na mezzosopran, narratora i orkiestrę (2024).