Bilińska, Aleksandra
kompozytorka, teoretyczka muzyki, improwizatorka, etnomuzykolożka. Absolwentka Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki katowickiej Akademii Muzycznej oraz Podyplomowych Studiów Etnomuzykologicznych Uniwersytetu Warszawskiego. Należy do nielicznego grona kompozytorek polskich specjalizujących się w muzyce tworzonej specjalnie dla teatru tańca współczesnego. Napisała muzykę oraz scenariusze do kilkunastu spektakli baletowych z choreografią wybitnych polskich choreografów – m.in. Ewy Wycichowskiej, Aleksandry Dziurosz, Jacka Przybyłowicza, Andrzeja Morawca, Wojciecha Mochnieja, współpracowała także z Ulrike Hager. Jej kompozycje były wykonywane w wielu krajach europejskich, Ameryce Południowej, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, a także na Tajwanie. Ponadto, w ramach działalności naukowo-artystycznej, bierze udział w konferencjach naukowych jako teoretyczka muzyki oraz prowadzi warsztaty improwizacji fortepianowej; jest autorką artykułów i publikacji książkowych z zakresu teorii muzyki. Jako pedagożka współpracuje z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Akademią Muzyczną w Katowicach. Jest członkinią Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej, stowarzyszenia Strefa Otwarta oraz ISME. W sferze jej zainteresowań są m.in. techniki kompozytorskie muzyki XX i XXI w., muzyka elektroakustyczna, zagadnienia korespondencji sztuk, muzyka w formach interdyscyplinarnych ze szczególnym uwzględnieniem teatru tańca współczesnego, a przede wszystkim twórczość kompozytorek polskich, którym poświęciła swoją pracę doktorską zatytułowaną Twórczość instrumentalna kompozytorek polskich XX i XXI wieku i jej kontekst kulturowy. Wybrane przykłady z lat 1945–2005 (Katowice 2018). Praca w formie książki ukaże się w 2024.
Wybrane utwory: P®uder-ja na media elektroniczne i tancerzy (2003), Scontri etiuda na taśmę i tancerzy (2006), Światło na taśmę i tancerza (2006), Homo Querens na media elektroniczne, warstwę wideo i tancerzy (2006), Związki frazeolog_uliczne, czyli słuchowisko radiowe w ruchu na media elektroniczne i performerów (2007), Preludia fortepianowe hommage a... (2007), Struna światła, spektakl performatywny na głos żeński, fortepian, flet, wiolonczelę, tancerkę i media elektroniczne (2008), Głosy na taśmę i tancerzy (2009), Mów-ment na media elektroniczne i tancerzy (2010), Kontrasty na głos, media elektroniczne i tancerzy (2011), Few_Few na media elektroniczne i tancerzy (2012), Für Otto_Performer (2013), Pink Noise na media elektroniczne i tancerzy (2013), Age quod agis, muzyka elektroniczna (wersja pierwsza, 2014), Puppet®-ja na media elektroniczne i tancerzy (2015), FunAB®-ja na fortepian, media elektroniczne i performerów (2015), Deep Dancing albo Andron®-ja na media elektroniczne i tancerza (2016–17), Passage of Time, muzyka elektroniczna (2017), Age quod agis, muzyka elektroniczna (wersja druga, 2017), To Pauline, muzyka elektroniczna (2017), Aphaville, muzyka elektroniczna (2018), Love letters never sent, muzyka elektroniczna (2018), The Bell Jar, muzyka elektroniczna (2018), Qui est na bas-baryton solo i elektronikę (2019), Schaefferiana_Contour I na fortepian, flet i elektronikę (2019), Zaklęcia na głos żeński solo, elektronikę i tancerzy (2019), #123start na media elektroniczne i tancerzy (2020), #2020 na media elektroniczne (2020), Pejzaż na warstwę wideo i media elektroniczne (2021; druga wersja na media elektroniczne i tancerzy), Deszcz na warstwę wideo i media elektroniczne (2021), For O. ...#2020 study na media elektroniczne (2021), #2020...Covid 1984 for Nicholas I. na głos męski i elektronikę (2022), #2020...Soledad for Alesandra R. na flet i media elektroniczne (2023), #2020 ...Scream for Aleksandra P. na obój i media elektroniczne (2023), and then... Subekumena, Hommage a Barbara Buczek na saksofon barytonowy i media elektroniczne (2024); muzyka filmowa: Woman at the cemetery, reż. Łukasz Łasica (2016), Czułość, koncepcja, realizacja i reżyseria Ola Rajska (2021).