Arkushyna, Anna
ukraińska kompozytorka, studiowała w Kijowie u Ally Zagaykevych i Jevhena Stankovycha, następnie w Grazu u Beata Furrera i Francka Bedrossiana. Tamże, w Instytucie Muzyki Elektronicznej (IEM), uczyła się w klasie Marka Cicilianiego i Daniela Mayera. Ukończyła kurs kompozycji i muzyki komputerowej w IRCAM (2022/23). Uczestniczyła w warsztatach prowadzonych przez takich kompozytorów, jak Pierluigi Billone, Alberto Posadas, Clara Iannotta, Gerhard Stäbler, brała także lekcje u Dymitra Kourliandsky’ego, Carole Bauckholt, Stefana Gervasoniego, Pierre’a Jodlowsky’ego, Jérôme’a Combiera.
Była finalistką konkursu kompozytorskiego Step to the Left-4 (2011), laureatką trzeciej nagrody Pre-art composers competition (2017), dwukrotnie (2020, 2022) weszła do finału Ö1-Talentebörse Kompositionspreis. W 2021 otrzymała muzyczną nagrodę-zachętę miasta Graz, a w 2022 – stypendium austriackiego Ministerstwa Kultury i Sztuki. W bieżącym roku jest beneficjentką stypendium kompozytorskiego rządu austriackiego, jak również artystką rezydentką Schloss Wiepersdorf w Niemczech.
Jej muzyka była wykonywana na festiwalach w Ukrainie, Austrii, Chorwacji, we Francji, w Japonii, Meksyku, Niemczech, Holandii, Polsce, Słowacji, Stanach Zjednoczonych i Szwajcarii. Mają ją w repertuarze zespoły Musikfabrik, Ensemble intercontemporain, Ensemble Modern, Airborne Extended, Cantando Admont, Quatuor Béla, Nostri Temporis, Ensemble Spectrum, Kwartludium, Pre-Art-Solisten, MozArt Sinfonietta Salzburg i wiele innych.
Wybrane utwory: Inside the Pseudo na zespół instrumentów (2011), Serenades through Opened Windows na głos i obiekty (2011), 410-escape na obój (2011), Sound-streamlining na głos, obój, saksofon altowy i marimbę (2011), Puzzles na skrzypce, wiolonczelę i kontrabas (2011), Cosa in Se na skrzypce z fortepianem (2011), When Now is Never na fortepian (2012), Spraying na pięć instrumentów (2012), Chemistry na flety proste i perkusję (2012), Images of Dust na obój, trąbkę, róg, gitarę MIDI i taśmę (2012), 2 na akordeon i fortepian (2012), Körnung na pięć instrumentów (2012), Glanz na cztery głosy (2013), Aura na obiekty (2013), Wo-men na dwie okaryny i dwa gwizdki (2013), Stimmen der unsichtbaren Portale, muzyka akuzmatyczna (2013), Improvisation, muzyka akuzmatyczna (2013), Teeter-totter na duży zespół (2014), Ventus de Tuum Lux na klarnet b i orkiestrę symfoniczną (2014), Murmuration na duży zespół i obiekty (2014), Dreiecke na akordeon i taśmę (2015), Route na dwoje pianistów (2015), The Song of Future Human na mały zespół z perkusją (2015), Modelle na skrzypce i taśmę (2016), pur-pur, muzyka akuzmatyczna (2016), Doyouhearme? na głos i pętle (2017), ihearyou, muzyka akuzmatyczna (2017), jsbcs, muzyka akuzmatyczna (2018), niemand jeder, muzyka akuzmatyczna (2018), Slow(g) raining, muzyka akuzmatyczna (2018), tes rêves verts na flet basowy, flet Paetzolda, harfę i klawesyn (2019), curve(s)nails na live electronics (2019), Imagine na gitarę elektryczną preparowaną i taśmę (2020), Let Nobody but the Room na duży zespół (2021), Innermost Games, cykl wokalny dla pięciorga śpiewaków, cz. 1 – Giggling Shimmer (2022), ...So They Grow Like Sunflowers na kwartet smyczkowy i harfę (2022), ...au ciel enflammée na sopran i live electronics (2023), Crown Shyness na trąbkę, róg i tubę (2024), Innermost Games, cykl wokalny, cz. 2 (2024), Énouement na perkusję i elektronikę (2024).